Menu

ΜΥΡΣΙΝΗ ΚΑΪΛΑ

παιδαγωγός δημοτικής εκπαίδευσης-μουσειολόγος

 

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία: Κ.Π. Καβάφης. 5 σημεία για την ποίηση στην πόλη

Περίληψη

Αντικείμενο της Διπλωματικής Εργασίας είναι ο Νοηματικός και Χωρικός Μουσειολογικός Σχεδιασμός μιας περιοδικής έκθεσης για τον Κ.Π. Καβάφη. Στόχος της εργασίας είναι η σύνταξη μιας ολοκληρωμένης μελέτης (σε επίπεδο Προμελέτης), τόσο σε επίπεδο Νοηματικού Σχεδιασμού, όσο και σε επίπεδο Χωρικού Σχεδιασμού (βλ. Εβελίνα Γαραντζιώτη). Η αρχική πρόθεση αφορούσε το στήσιμο μιας έκθεσης για το Αρχείο Καβάφη, το αρχείο που ο ίδιος ο ποιητής διατήρησε και το οποίο από το 2013 αποτελεί ιδιοκτησία του Ιδρύματος Ωνάση. Το σύνολο του αρχείου δεν ήταν διαθέσιμο, με αποτέλεσμα η έκθεση να αποκτήσει περιοδικό χαρακτήρα και να στηριχτεί σε ό, τι από αυτό το αρχείο είναι δημοσιευμένο ─ κατά κύριο λόγο στο ίδιο το σώμα της καβαφικής ποίησης. Η ιδιαιτερότητά της όμως έγκειται στην επιλογή του χώρου έκθεσης. Όλο το εγχείρημα στηρίζεται στην πρόθεσή μας να συνδέσουμε τον Καβάφη και την ποίησή του με τον σύγχρονο αστικό χώρο και τρόπο ζωής. Κι αυτό γιατί ο Καβάφης υπήρξε ένας ποιητής αστικός, που μίλησε μεταξύ άλλων για τις ζωές μας ως ανθρώπων της πόλης. Η μελέτη της περιοδικής έκθεσης Κ.Π. Καβάφης. 5 σημεία για την ποίηση στην πόλη έχει σκοπό: α. να παρουσιάσει την καβαφική ποίηση σαν ένα έργο διαχρονικό, οικουμενικό και ανθρώπινο που εξακολουθεί να μας αφορά, β. να ερμηνεύσει το καβαφικό κείμενο, όχι μόνο με βάση τις συνθήκες διαμόρφωσής του, αλλά και με βάση τα ερωτήματα της εποχής μας, γ. να βγει ‘εκτός των τειχών’ ενός μουσείου, επιλέγοντας ως χώρο έκθεσης διάσπαρτα σημεία στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (και εν δυνάμει κάθε πόλης), δ. να αποτελέσει έτσι δυναμικό πεδίο διαλόγου με τη σύγχρονη πόλη και τους κατοίκους της, ε. να συνδεθεί με την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, με καταστάσεις που μπορεί να βιώσει καθένας από εμάς σε μια σύγχρονη πόλη, στ. να καταστήσει το Αρχείο Καβάφη ‘ανοιχτό’ σε ένα ευρύ κοινό, ζ. να προσεγγίσει ένα κοινό μη εξοικειωμένο με τον Καβάφη ή την ποίηση γενικότερα, η. να μιλήσει για την καβαφική ποίηση με τρόπο που θα στηρίζεται στο βίωμα, το συναίσθημα και την εμπειρία.