Menu

ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΟΥ ΤΙΦΤΙΚΟΓΛΟΥ

νηπιαγωγός-μουσειολόγος

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία: Η παιδούπολη «Άγιος Δημήτριος» στο Ωραιόκαστρο (1958-2003): μουσειολογικός-νοηματικός προγραμματισμός και σχεδιασμός μιας έκθεσης.

Η παρούσα διπλωματική εργασία χωρίζεται σε τέσσερα μέρη (κεφάλαια), περιλαμβάνοντας τόσο το θεωρητικό όσο και το πρακτικό κομμάτι της εφαρμογής. Τα περιεχόμενα του κάθε κεφαλαίου, ακολουθούν κατά κάποιο τρόπο την πορεία της έρευνας, που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της εργασίας.

Το πρώτο κεφάλαιο, αποτελεί την θεωρητική αφετηρία, την απαρχή της «συζήτησης», για τα ιδρύματα της Φρειδερίκης, και την ένταξή τους σε ένα ευρύτερο κοινωνικοιστορικό και πολιτικό πλαίσιο. Επιμένοντας, στο ζήτημα των παιδιών η εργασία εστιάζει στο πως αυτό αντιμετωπίστηκε, εν μέσω εμφυλίου πολέμου. Το κεφάλαιο, καταλήγει έτσι στην ίδρυση των παιδουπόλεων. Παρουσιάζονται όψεις της ζωής σε αυτά τα ιδρύματα, που σχετίζονται με τη διαπαιδαγώγηση, την εκπαίδευση και την καθημερινότητα των παιδιών, στα πλαίσια της «εθνικόφρονος» ιδεολογίας. Καταληκτικά, στο κεφάλαιο παρουσιάζεται συνοπτικά η τύχη των παιδουπόλεων, μετά το τέλος του πολέμου. Πραγματοποιείται με αυτόν τον τρόπο, η μετάβαση στο επόμενο κεφάλαιο.

Στο δεύτερο κεφάλαιο, η έρευνα επικεντρώθηκε  στην παιδούπολη «Άγιος Δημήτριος» Ωραιοκάστρου, για την οποία θα ακολουθούσε και ο μουσειολογικός/νοηματικός σχεδιασμός. Σε αυτό το σημείο, περιγράφεται η ιστορία της παιδούπολης μέσα από την παρουσίαση πλευρών της καθημερινότητας των παιδιών. Τα αντικείμενα της έκθεσης μπορούν έτσι να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μέσα στο οποίο χρησιμοποιήθηκαν.

Το τρίτο και τέταρτο κεφάλαιο της εργασίας, είναι το πρακτικό. Εδώ υλοποιήθηκε ο μουσειολογικός νοηματικός προγραμματισμός και σχεδιασμός της έκθεσης για την παιδούπολη «Άγιος Δημήτριος». Στο τρίτο κεφάλαιο, αναπτύσσεται ο μουσειολογικός προγραμματισμός, ο οποίος προηγείται του σχεδιασμού μιας έκθεσης και λαμβάνει υπόψη του όλες τις παραμέτρους και τους περιορισμούς στην υλοποίηση μιας έκθεσης. Μελετήθηκαν ο χώρος(εκθεσιακός), τα αντικείμενα, το κοινό, οι επιθυμίες του Κυρίου του έργου, και τέθηκαν κάποιες προδιαγραφές σχετικά με την επικείμενη έκθεση.

Τέλος, το τέταρτο κεφάλαιο αποτελεί τον μουσειολογικό σχεδιασμό. Πρόκειται για το τελικό προϊόν, όλης της παραπάνω διαδικασίας. Εδώ, διατυπώνεται η Κεντρική Μουσειολογική Ιδέα, περιγράφεται το μουσειολογικό σκεπτικό, μέσα από την ανάλυση του περιεχομένου των ενοτήτων και διατυπώνεται το ύφος και η έκταση των κειμένων.