Menu

ΑΙΜΙΛΙΑ ΚΑΡΑΠΟΣΤΟΛΗ

αρχιτέκτονας-μηχανικός, μουσειολόγος υποψήφια διδάκτορας τμήμα αρχιτεκτόνων ΑΠΘ διπλωματούχος φλαουτίστρια, ηχητικός καλλιτέχνης ελεύθερη επαγγελματίας, ερευνήτρια ​Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία Μουσείο Διαχρονικής Ιστορίας της Καλαμαριάς, Αρχιτεκτονικός Προγραμματισμός και Σχεδιασμός (μόνιμη έκθεση : Καλαμαριά, Τοπογραφία της Μνήμης) Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε σε άμεση σχέση με τη διπλωματική εργασία του αρχαιολόγου Νικόλαου Βασιλικούδη. Βασική αρχή της συνεργασίας ήταν η […]

αρχιτέκτονας-μηχανικός, μουσειολόγος

υποψήφια διδάκτορας τμήμα αρχιτεκτόνων ΑΠΘ

διπλωματούχος φλαουτίστρια, ηχητικός καλλιτέχνης

ελεύθερη επαγγελματίας, ερευνήτρια
​Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία

Μουσείο Διαχρονικής Ιστορίας της Καλαμαριάς, Αρχιτεκτονικός Προγραμματισμός και Σχεδιασμός

(μόνιμη έκθεση : Καλαμαριά, Τοπογραφία της Μνήμης)

Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε σε άμεση σχέση με τη διπλωματική εργασία του αρχαιολόγου Νικόλαου Βασιλικούδη. Βασική αρχή της συνεργασίας ήταν η εμπειρία των δύο μελετητών, οι οποίοι ακολούθησαν το πρότυπο των προηγουμένων εργασιών του μεταπτυχιακού προγράμματος που βασίζονται στην συνεργασία των δύο διαφορετικών ειδικοτήτων, αρχαιολόγου και αρχιτέκτονα, με στόχο την εμβάθυνση του κάθε επιστήμονα και μηχανικού στο εκάστοτε πεδίο του. Η έρευνα για την δημιουργία του μουσείου έχει αρχίσει στην πραγματικότητα εδώ και πολλά χρόνια, λόγο της πολιτιστικής ταυτότητας των μελετητών, κάτοικοι του δήμου Καλαμαριάς και μικρασιάτες πρόσφυγες τρίτης γενιάς. Η δημιουργία ενός μουσείου που σκιαγραφεί την ταυτότητα των ιδίων των μελετητών, ήταν κάτι που υπόβοσκε σε αρκετές συζητήσεις και εργασίες.

Πως μπορεί κανείς να συνδυάσει το παρόν και το παρελθόν σε ένα τόπο στον οποίο ήρθε χωρίς να το θέλει, που τον έκανε δικό σου; Και ποιον μπορείς να θεωρείς δικό σου τόπο; Τις “χαμένες πατρίδες”, την Σμύρνη, τον Τσεσμέ, το Αϊβαλή, την Θεσσαλονίκη, την Καλαμαριά, τη Νέα Κρήνη; Πως μπλέκεις μνήμες από ένα τόπο μακρινό και παρελθοντικό με το εδώ και το παρόν, και πως μπορείς να συνδεθείς με τον τωρινό σου τόπο, που υπήρξε τόπος κάποιων εδώ και αιώνες; Η διπλωματική εργασία απαντά στα παραπάνω ερωτήματα με τη δημιουργία ενός μουσείου, το Μουσείο Διαχρονικής Ιστορίας της Καλαμαριάς με την μόνιμη έκθεσή του “Kαλαμαριά, Τοπογραφία της Μνήμης”. Ο τίτλος προέκυψε από το ιστορικό ντοκιμαντέρ “Σίνασος, τοπογραφία της μνήμης” το οποίο αποτέλεσε ανεκτίμητη πηγή για τον τρόπο που αντιμετωπίζεται ο τόπος, η μνήμη και η ταυτότητα από δύο λαούς, τον ελληνικό και τον τουρκικό.

Στόχος της διπλωματικής είναι η δημιουργία ενός μουσείου και καθ’ επέκταση μιας μόνιμης έκθεσης, που σκιαγραφούν την ταυτότητα του σύγχρονου Καλαμαριώτη, με ενοποιητικά στοιχεία από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα. Το Μουσείο Διαχρονικής Ιστορίας της Καλαμαριάς έχει ως σκοπό να μεταδώσει ιδέες και μηνύματα και να αποτελέσει χώρο πειραματισμού και συζήτησης.  Το σύγχρονο μουσείο οφείλει να διαδραματίσει έναν ενεργό κοινωνικό ρόλο, εκδημοκρατισμένο, με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στην πολυπολιτισμικότητα της σημερινής κοινωνίας, καθώς και στις μαθησιακές ανάγκες διαφορετικών πολιτισμικών, ηλικιακών και μαθησιακών ομάδων. Το μουσειολογικό του σκεπτικό είναι ανθρωποκεντρικό και το κέντρο βάρους του δεν βρίσκεται στα αντικείμενα και τις πληροφορίες που τα συνοδεύουν, αλλά στον αποδέκτη όλων αυτών, δηλαδή τον επισκέπτη.