Menu

ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΡΟΥΠΑ

εκπαιδευτικός, μουσειολόγος Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία: Ο κοινωνικός ρόλος του σύγχρονου μουσείου. Το άνοιγμα στο ευρύ κοινό και η συμβολή του στην ένταξη κοινωνικά αποκλεισμένων ατόμων και ομάδων Κατά τις τελευταίες δεκαετίες, δεδομένων των οικονομικών, πολιτικών, πολιτισμικών και κοινωνικών μεταβολών και αναταράξεων παγκοσμίως, έχει παρατηρηθεί ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον από πολιτιστικούς οργανισμούς, όπως το μουσείο,  για το άνοιγμα τους  […]

εκπαιδευτικός, μουσειολόγος

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία: Ο κοινωνικός ρόλος του σύγχρονου μουσείου. Το άνοιγμα στο ευρύ κοινό και η συμβολή του στην ένταξη κοινωνικά αποκλεισμένων ατόμων και ομάδων

Κατά τις τελευταίες δεκαετίες, δεδομένων των οικονομικών, πολιτικών, πολιτισμικών και κοινωνικών μεταβολών και αναταράξεων παγκοσμίως, έχει παρατηρηθεί ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον από πολιτιστικούς οργανισμούς, όπως το μουσείο,  για το άνοιγμα τους  στο ευρύ κοινό, την  εξάλειψη των εμποδίων στην πρόσβαση και στην παροχή των υπηρεσιών τους και τη διεύρυνση των λειτουργιών και των δράσεων τους. Το σύγχρονο μουσείο δεν περιορίζεται στην άσκηση των βασικών του λειτουργιών (συλλογή, συντήρηση, έρευνα, έκθεση και ερμηνεία) αλλά επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει τον κοινωνικό του ρόλο και σκοπό, να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα της κοινωνίας, να προάγει τον διαπολιτισμικό διάλογο, την κοινωνική αλληλεπίδραση και συνοχή, να προωθήσει ενταξιακές πολιτικές και να εδραιωθεί ως εκφραστής ενός οράματος για μία κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς και ως φορέας κοινωνικής αλλαγής και δια βίου μάθησης.

Η παρούσα εργασία αποτελεί μία προσπάθεια ανάδειξης της κοινωνικής ευθύνης και του κοινωνικού ρόλου του σύγχρονου μουσείου και της συμβολής του στην προώθηση της κοινωνικής ένταξης ατόμων και ομάδων.  Μέσα από τη μελέτη της ελληνικής και ξένης βιβλιογραφίας καθώς και της έρευνας στο διαδίκτυο, επιχειρείται η ανάδειξη του ζητήματος του κοινωνικού αποκλεισμού και ο ρόλος του μουσείου στην αντιμετώπιση του καθώς και ο αντίκτυπος τους στο άτομο, στην κοινότητα και στην κοινωνία ευρύτερα. Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάζονται πρακτικές και δράσεις μουσείων στην Ελλάδα και το εξωτερικό που απευθύνονται σε ομάδες που θεωρούνται υψηλού κινδύνου για να βιώσουν κοινωνικό αποκλεισμό, ή υφίστανται ήδη.

Στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζεται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μπορώ, μπορείς, μπορούμε στον κόσμο της Τέχνης αν βρεθούμε» που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την αρχιτέκτονα-μουσειολόγο, Κλεοπάτρα Αλαγιαλόγλου και τη μουσειοπαιδαγωγό Μαγδαληνή Ρούπα, απευθυνόμενο σε παιδιά που ζούνε σε ιδρύματα ή δέχονται υποστήριξη από διάφορους φορείς καθώς και σε ΑμεΑ.