Menu

ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΡΑΣΙΔΟΥ

παιδαγωγός-μουσειολόγος δασκαλα σε δημοσιο σχολειο Μεταπτυχιακή Διπλωματική Eργασία: Μνημεία της Θεσσαλονίκης και θρησκευτική ετερότητα: Πρόταση εκπαιδευτικών δράσεων για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (ΣΤ΄Δημοτικού) Η διαπολιτισμικότητα και ο πλουραλισμός αποτελεί εν γένει χαρακτηριστικό των κοινωνιών του παρελθόντος και του παρόντος. Οι πολιτικές διαχείρισης της πολυπολιτισμικότητας στην τυπική και μουσειακή εκπαίδευση αλλά και ο επίσημος λόγος της αρχαιολογίας υποδηλώνουν υπόρρητα την εθνοκεντρική […]

παιδαγωγός-μουσειολόγος
δασκαλα σε δημοσιο σχολειο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Eργασία: Μνημεία της Θεσσαλονίκης και θρησκευτική ετερότητα: Πρόταση εκπαιδευτικών δράσεων για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (ΣΤ΄Δημοτικού)

Η διαπολιτισμικότητα και ο πλουραλισμός αποτελεί εν γένει χαρακτηριστικό των κοινωνιών του παρελθόντος και του παρόντος. Οι πολιτικές διαχείρισης της πολυπολιτισμικότητας στην τυπική και μουσειακή εκπαίδευση αλλά και ο επίσημος λόγος της αρχαιολογίας υποδηλώνουν υπόρρητα την εθνοκεντρική διάσταση στη διαχείρισης της πολυμορφίας της κοινωνίας στη διαχρονία. Σε κάθε περίπτωση αποτελεί ζητούμενο η διαπολιτισμική προσέγγιση του παρελθόντος και η διαχείριση της ετερότητας στα εκπαιδευτικά προγράμματα ώστε να καλλιεργηθεί ο διαπολιτισμικός διάλογος. Ταυτόχρονα αποτελεί ζητούμενοo δια-θρησκευτικός διάλογος στον αντίποδα της μονοπολιτισμικής και μονοθρησκευτικής προσέγγισης στα παραπάνω πεδία. Η δυναμική και οι δυνατότητες των μνημείων ως εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης στις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης  έγκειται στο δημόσιο χαρακτήρα τους και στην πρόσβαση που παρέχουν σε πολύπτυχες ερμηνευτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην κοινωνική, διαπολιτισμική και ιδεολογική συγκρότηση του παρελθόντος. Ωστόσο,  ο σχεδιασμός και η οργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων στη δυναμική της άμεσης ορατότητας, προσβασιμότητας και υλικότητας του χώρου συνδέεται άρρηκτα με την ιδεολογική χρήση του παρελθόντος και εμπίπτει σε συγκεκριμένες μεθοδολογικές και επιστημολογικές προϋποθέσεις που αφορούν στο εκπαιδευτικό πλαίσιο με έμφαση στην κριτική ανάγνωση του παρελθόντος στη βάση συνεργατικών και βιωματικών μεθόδων διδασκαλίας. Η παρούσα εργασία προτείνει ένα σύνολο εκπαιδευτικών δράσεων στα πλαίσια των αρχών της διαπολιτισμικότητας στο πεδίο της τυπικής και μουσειακής εκπαίδευσης σε τρία επιλεγμένα μνημεία της Θεσσαλονίκης, την Παναγία των Χαλκέων, τη Συναγωγή των Μοναστηριωτών  και το Παλιό Αρχαιολογικό Μουσείο-Γενί τζαμί με άξονες όψεις της ιστορίας της πόλης και της θρησκευτικής ετερότητας αναδύοντας το ζήτημα της διαχείρισης των μνημείων στα πεδία της τυπικής και μουσειακής εκπαίδευσης.