Menu

ΔΑΝΑΗ ΤΕΖΑΨΙΔΟΥ

εικαστικός-μουσειολόγος Μεταπτυχιακή Διπλωματική εργασία: Αφηγήσεις ενός σιδηρόδρομου: έξω και γύρω από τους συρμούς και τους σταθμούς  Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά το μουσειολογικό νοηματικό και χωρικό προγραμματισμό και σχεδιασμό μιας έκθεσης με αντικείμενο τη συλλογή του Σιδηροδρομικού Μουσείου Θεσσαλονίκης (Κορδελιό Θεσσαλονίκης). Σκοπός μας είναι να σκιαγραφήσουμε την κομβική θέση του σιδηρόδρομου ως φαινόμενο και ταυτόχρονα […]

εικαστικός-μουσειολόγος

Μεταπτυχιακή Διπλωματική εργασία: Αφηγήσεις ενός σιδηρόδρομου: έξω και γύρω από τους συρμούς και τους σταθμούς

 Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά το μουσειολογικό νοηματικό και χωρικό προγραμματισμό και σχεδιασμό μιας έκθεσης με αντικείμενο τη συλλογή του Σιδηροδρομικού Μουσείου Θεσσαλονίκης (Κορδελιό Θεσσαλονίκης). Σκοπός μας είναι να σκιαγραφήσουμε την κομβική θέση του σιδηρόδρομου ως φαινόμενο και ταυτόχρονα ως μέσο, μέσα από τη διασύνδεσή του με ποικίλες όψεις και εκφάνσεις της νεωτερικής εποχής στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αλλά και ευρύτερα στον βαλκανικό χώρο. Για να πραγματοποιηθεί ο παραπάνω σκοπός επιλέγουμε ένα αυτόνομο εκθεσιακό σενάριο, που έχει άμεση σχέση με την συλλογή και τον ευρύτερο φυσικό χώρο της Στρατιωτικής Στάσης. Το σενάριο αυτό βασίζεται σε θεματικές ενότητες που εξετάζουν το πώς ο σιδηρόδρομος επηρέασε ποικίλες όψεις της νεωτερικής εποχής στην περιοχή της Θεσσαλόνικης. Στην πρώτη θεματική ενότητα μελετάμε τη σχέση του σιδηρόδρομου με τη βιομηχανική επανάσταση και πώς αυτή αποτέλεσε μοχλό οικονομικής και βιομηχανικής ανάπτυξης και αλλαγής των δομών της κοινωνίας. Στην δεύτερη ενότητα το πώς ο σιδηρόδρομος χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο και μέσο κατάκτησης του χώρου από τα εθνικά κράτη επαναπροσδιορίζοντας την εδαφική επικράτεια και την θεσμική της οριοθέτηση. Στην τρίτη ενότητα το πώς το τραίνο αποτέλεσε ένα δημοφιλές μέσο ψυχαγωγίας, αναψυχής και περιήγησης στα πλαίσια της βιομηχανίας του ελεύθερου χρόνου. Στην τέταρτη ενότητα το πώς ο σιδηρόδρομος λειτούργησε ως εργαλείο ελέγχου και άσκησης πολιτικής εξουσίας αλλά και προστασίας της κοινωνίας στη διάρκεια πολεμικών συγκρούσεων και γεωπολιτικών αντιπαραθέσεων. Στην πέμπτη ενότητα το πώς άλλαξε την φύση και τον χαρακτήρα της μετακίνησης καθώς συνδέθηκε με φαινόμενα μαζικού εκτοπισμού αλλά και μετανάστευσης. Στην έκτη ενότητα το πώς ο σιδηρόδρομος προσέδωσε στην έννοια και στο χαρακτήρα του ταξιδιού μια υπαρξιακή διάσταση ως μια εσωτερική αναζήτηση. Οι ενότητες αυτές αντιστοιχούν σε διακριτές στον υπαίθριο χώρο σκηνογραφικές επεμβάσεις. Η χωρική επέμβαση ‘ζωντανεύει’ σημειακά τον αδιαμόρφωτο εξωτερικό χώρο, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί την σημερινή του αίσθηση ως ‘κρανίου τόπος’. Ο επισκέπτης ανά πάσα στιγμή αντιλαμβάνεται πού έγιναν επεμβάσεις και πού όχι, τις σχέσεις μεταξύ των επεμβάσεων τόσο με τον ίδιο τον τόπο όσο και μεταξύ τους και τέλος τις σχέσεις μεταξύ των επεμβάσεων και των υπόλοιπων στοιχείων του χώρου που παρέμειναν ανέγγιχτα.

Δημοσιευμένο έργο

2016 (08): δημοσίευση του ζωγραφικού έργου μου για τη Στήλη των Νέων Δημιουργών της Πολιτιστικής Εταιρείας Επιχειρηματιών. (http://www.peebe.gr/young-artists/) (https://www.peebe.gr/young-artists/danai-tezapsidou/) 

2015 (09): συμμετοχή ως καλλιτέχνης στο φωτογραφικό λεύκωμα Τούμπα: Ένας περίπατος στην πόλη, επιμέλεια Ηρακλής Παπαϊωάννου. Φωτογραφίες: Απόστολος Μαϊκίδης, Γρηγόρης Δίγκας, Αντώνης Θεοδωρίδης, Δανάη Τεζαψίδου. Εκδόσεις University Studio Press, ISBN: 978-960-12-2194-6. Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, Δήμος Θεσσαλονίκης. (http://www.universitystudiopress.gr/intro.htm) 

2015 (11)δημοσίευση του φωτογραφικού έργου Travel as Disenchantment στο ηλεκτρονικό περιοδικό wip (work in progress, http://www.wip.gr) που φιλοξενεί αδημοσίευτες φωτογραφίες διαφορετικών φωτογράφων. wip 18 (http://www.wip.gr/issues/Wip18.pdf).

2014 (07): δημοσίευση του φωτογραφικού έργου Private, στο ηλεκτρονικό περιοδικό wip (work in progress, http://www.wip.gr) που φιλοξενεί αδημοσίευτες φωτογραφίες διαφορετικών φωτογράφων. wip 15 (http://www.wip.gr/issues/Wip15.pdf), επιλογή έργων Paris Petridis.